Educatie moet verrassen,

want in de verrassing zit het leermoment!

Van nature houden we van te voorspellen situaties. Wanneer we weten wat we kunnen verwachten en hoe te reageren, voelen we ons veilig. Zo leren we ook graag: als we weten wat we moeten leren en hoe dit te reproduceren, dan zitten we goed. Maar blijft kennis bij deze manier van leren hangen? Hebben we het geleerde ons dan echt eigen gemaakt?

Het échte leren begint wanneer we verrast worden en onze ‘voorspelling’ of verwachting niet uit komt. Dán moeten we na gaan denken en onze kennis en vaardigheden combineren om tot een eigen oplossing te komen.

Deze manier van leren heeft centraal gestaan bij het ontwikkelen van Sjoechem!. De manier waarop de speelkaarten zijn geformuleerd vraagt de spelers niet hun kennis te reproduceren. De kaarten vragen naar oorzaak en gevolg, naar logisch redeneren en naar het leggen van nieuwe verbanden. Zo worden de spelers uitgedaagd hun aanwezige kennis actief in te zetten en de nieuwe leerstof daarmee te verklaren en zo eigen te maken.

En uiteraard worden tijdens dat proces fouten gemaakt. Daar ligt het leermoment! Overtuigingen worden uitgedaagd en met argumenten van tegenspelers weerlegd. In die discussie doen de spelers óf nieuwe kennis op óf worden zij bevestigd in de juistheid van hun redenatie! Zo leren de spelers met en van elkaar en komen zij samen tot de goede verdeling van de spelkaarten.

Kun je niet wachten om Sjoechem! boerderijdieren te spelen?

Klik onder om te bestellen

Waar wil jij Sjoechem! van?

Waar wil jij Sjoechem! van?

 Waar wil jij Sjoechem! van? Sjoechem zn. ‘antwoord’, ik kreeg geen sjoechem (alle 1906; Boeventaal), sjoege geven ‘reageren, antwoord geven’ (1912; Moormann 660), sjoege van hebben ‘kennis van hebben’ (1912; Moormann, 660), geen sjoege van hebben ’geen verstand van...

Lees meer
Vraag gratis de Handleiding aan.

Vraag gratis de Handleiding aan.

De kracht van Sjoechem!?Vraag gratis de Handleiding aan Het mag duidelijk zijn dat Sjoechem! boerderijdieren een educatief kennisspel is. Een spel dat de spelers uit hun stoel haalt en kennis bijbrengt van acht bekende boerderijdieren. Iets minder duidelijk is vermeld...

Lees meer
Ontdekkend en bewegend leren

Ontdekkend en bewegend leren

Ontdekkend en bewegend leren “Door samen te werken en in gesprek te zijn, zijn mensen in staat tot dingen te komen die nieuw zijn” – Lev Vykotsky (1896-1934), Russisch psycholoog Lev Vykotski introduceerde begin vorige eeuw de zone van de naaste ontwikkeling. Kort...

Lees meer
Sjoechemspel | KvK 6672 6646 |  Algemene voorwaarden |  Cookiebeleid  |  Privacy verklaring  | site whitepoint ©2020
Share This